domenica 28 ottobre 2012

VeganMoFo: Il tempo dei mapo

Hello guys! :)

Yesterday, I went to the supermarket and found a fruit my dad always bought to make a nice juice when I was a child, because October is mapo time! :)

Mapo is a hybrid between a mandarin and a grapefruit and its name is an acronym of the Italian words Mandarino (mandarin) and Pompelmo (grapefruit). Their rind is thin and green even when they're ripe, their pulp is yellow-orange and their flavour is nicely sour.

When I saw mapos, yesterday, I had an epiphany like Joyce, a moment of being like Virginia and the same feeling Proust had while dipping his madeleine in his lime-blossom tea at the same time! I went back to my childhood when I got back home at 4 p.m. after school and I had my afternoon snack while watching cartoons on tv. And in October, dad bought mapos to make a juice for all of us, and the house was warm and cosy, and that warmth was a loving embrace from mum and dad. :) Sweet memories... 

That's why yesterday I had to buy those mapos.
And this is my mapo juice! :)


It's just a little bit, right?
Today, mapos were almost gone! I could hardly grab the last 4 to make my juice. Grrr.
Anyway, I got my juice and... they all lived happily ever after! :)

Have you got the same feeling sometimes?

PS: I took off the seeds 'cause I want to try and plant them! :)

***********************************************

Ciao gente! :)

Ieri, mentre facevo un giretto al supermercato, ho scovato un frutto che mio padre comprava sempre in questo periodo quando ero piccola, perché ottobre era il mese dei mapo.

Forse non è necessario ripeterlo anche in italiano, perché credo sia un frutto noto, ma per fugare ogni dubbio diciamo che il mapo è un ibrido tra un mandarino e un pompelmo, da cui il nome per acronimo. La buccia è sottile ed è verde anche quando il frutto è maturo, la polpa è giallo-arancio e il sapore è leggermente acidulo, ma gradevole.

Quando li ho visti, ieri, ho avuto un'epifania come Joyce, un moment of being come Virginia Woolf e ho provato la stessa sensazione che ha avuto Proust mentre inzuppava la sua madeleine nella tisana al tiglio allo stesso momento! Improvvisamente sono tornata alla mia infanzia, quando tornavo a casa da scuola alle 16:00 e facevo merenda davanti ai cartoni - ok, devo dirlo che guardavo Bim Bum Bam e che ero una uanina?! E in ottobre papà comprava i mapo e faceva una spremuta per tutti noi, la casa era calda e accogliente e il ricordo di quei momenti è come un grande abbraccio di mamma e papà. :)

Ecco perché ieri ho dovuto comprare quei mapo!
Peccato che oggi ne abbia ritrovati pochi... ho fatto appena in tempo ad acchiappare gli ultimi 4 per farmi questa benedetta spremuta, ma alla fine ce l'ho fatta... e vissero tutti felici e contenti! :)

Succede anche a voi di avere questa sensazione?

PS: Ho tolto i semi perché vorrei provare a piantarli! :)


2 commenti:

  1. You can graft a mandarin and a grapefruit! ;)
    If the weather is warm enough (if you see lemon trees around, it's ok), you can try. Seriously! :)

    RispondiElimina

Ti potrebbero anche interessare:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...